LES MEVES PRÀCTIQUES DIA A DIA
Desenvolupament de les sessions del PRACTICUM II
La
realització del disseny del servei de tallers i teràpia
ocupacional adreçat a usuaris amb discapacitat intel·lectual, ha de
permetre en l'àmbit de la intervenció socioeducativa i comunitària
una millora en l'oferta del Centre d'Estades Diürnes de Formentera i
en aquest cas a les persones amb discapacitat.
El
punt en el que ens trobem actualment....
Les
característiques de Formentera fan que el centre d'estades
diürnes hagi estat plantejat amb l'objectiu d'atendre als tres
col·lectius més vulnerables (gent gran dependent, persones amb
discapacitat física i/o psíquica i persones amb malaltia mental)
per això, podem dir que ens trobem davant de tres centres dins
d'una mateixa instal·lació.
A
partir del projecte inicial del Centre, s'ha desenvolupat
prioritàriament la part corresponent a la dependència, tot i
que el servei inclou accions conjuntes adreçades als tres
col·lectius esmentats anteriorment.
Actualment
i després de tres anys de funcionament podem dir que el servei de
centre de dia ha consolidat sobretot l'àrea adreçada a la gent gran
dependent, s'ha desenvolupat de manera progressiva fins arribar a
esdevenir un servei complert per al col·lectiu de la gent gran
dependent.
Una
vegada finalitzada l'etapa de consolidació del centre de dia, es
creu oportú desenvolupar un servei específic per a les persones amb
discapacitat intel·lectual que també són usuàries del centre
de dia.
Cap
a on anem...
Tenint
en compte que la instal·lació compta des de l'inici de la seva
construcció, amb els espais adequats (un terç de l'edifici
actualment en desús), es considera adient iniciar el projecte que
ha de permetre el desenvolupament del servei de tallers i teràpia
ocupacional per atendre de manera específica a usuaris amb
discapacitat intel·lectual, compensant així la manca
d'oportunitats, en quant a accions assistencials i socioeducatives,
les quals fins fa ben poc podíem considerar d'inexistents.
Com
ho fem...
Amb
la posada en marxa del projecte, pretenia la creació d'un servei
específic al centre d'estades diürnes de Formentera perquè les
persones amb discapacitat intel·lectual usuàries del servei puguin
rebre en el futur, una atenció socioeducativa que les prepari per a
les exigències de les activitats de la vida diària, incloent
aspectes propers al món laboral, a través d'un servei de tallers i
teràpia ocupacional que no va estat dissenyat inicialment amb format
independent, però sí previst en el projecte general del Centre
d'Estades Diürnes.
En
aquest cas jo parlo
d'assessorament, que també és una de les tasques de la
psicopedagogia i que jo he aplicat al disseny d'un servei
específic amb les orientacions dels professionals del centre
sobretot del director i la tècnica en discapacitats i gent gran.
Quan
parlem d'assessorament, ens referim al fet de proporcionar
orientacions a un centre, a una institució i als seus gestors sobre
un tipus d'intervenció.
En
el procés d'elaboració del disseny del servei i tenint en compte en
tot moment que es tracta d'un assessorament, he adoptat el model
de consulta.
Parlem
per tant, de l'ús del model de consulta que implica
l'existència d'un consultor (psicopedagog) i un consultant
(centre i l'equip directiu) que plantegen una serie de
necessitats i solucions amb la finalitat de donar resposta a un
tercer agent, en aquest cas els usuaris amb discapacitat
intel·lectual.
L'objectiu
de la funció de consulta (Bisquerra y Álvarez, 1996) la denominem
com l'activitat professional d'ajuda als diferents agents i a la
pròpia institució o organització. Així, partim d'una demanda
que es dóna quan l'equip directiu del centre de dia, consulta a
un psicopedagog sobre l'elaboració i disseny del servei de tallers i
teràpia ocupacional adreçat a usuaris amb discapacitat
intel·lectual del centre de dia, per millorar l'atenció d'aquest
col·lectiu.
Tal
i com ja proposava en el pla de treball, durant el pràcticum he
seguit el model de consulta aportat per Bisquerra (1998) amb les
següents fases:
1ra
fase - Establir una relació entre el consultor (psicopedagog) i
el consultant (Direcció del centre i tècnic en discapacitats del
Centre de dia).
2na
fase - Analitzar el conjunt de la situació i clarificar les
necessitats.
3ra
fase - Explicar alternatives.
4ta
fase - Establir plans d'acció, conjuntament entre consultor i
consultat.
5na
fase - Posar en pràctica el consultant, els plans amb els
destinataris últims de la intervenció.
6na
fase - Avaluació de la posada en pràctica del pla d'acció.
Tot
i que com ja havia previst, només s'han portat a terme durant el
pràcticum les 4 primeres fases de Bisquerra.
El
procés de la tasca orientadora durant el pràcticum ha esdevingut de
caire col·laboratiu, l'assessorament suposa una relació
socialment compromesa (Escudero, 1992). Per això, durant
l'assessorament s'han definit aquelles actuacions que han de suposar
una millora de la situació socio-educativa i comunitària de les
persones a les que en última instància, va adreçada l'acció.
El
projecte es basa en l'assessorament i disseny del servei de
teràpia ocupacional del Centre d'Estades Diürnes de Formentera,
adreçat als usuaris amb discapacitat intel·lectual.
Les
hores presencials del pràcticum les he desenvolupat durant els mesos
d'octubre i novembre, seguint les fases inicialment plantejades:
FASE
1 (1a sessió)
La
primera fase corresponent a una sessió amb una durada de 6 hores, la
vaig realitzar juntament amb el Director del centre i la pedagoga
i tècnica en discapacitats per treballar l'anàlisi de la
realitat del centre, el context i la formulació de necessitats del
servei.
En
aquesta primera sessió varem mantenir una reunió per aclarir
tots aquells aspectes que en la primera fase eren bàsics
per iniciar la tasca, així com també la meva petició
d'aquella documentació que em pogués ser útil per la
redacció del projecte (memòries, normativa, projectes ja existents,
etc.) i per obtenir informació del context així com les dades del
centre, que em permetés definir la necessitat del servei i la
descripció de la demanda.
Aquest
primera sessió va estar positiva ja que es tractava de valorar la
coincidència
o no de les idees inicials que teníem cadascú sobre el tipus de
servei a desenvolupar (si
la demanda de l'equip de direcció del centre responia de manera
aproximada i similar a les meves o en cas contrari partíem de
plantejaments diferents).
Com
a resultat, les propostes foren molt similars i a través de la
negociació i el consens varem apropar-nos als fonaments bàsics del
servei.
FASE
2 (2a, 3a i 4a sessió)
Durant
les properes sessions ja vaig poder
analitzar les primeres dades recollides
i demanades en la fase 1, prendre els primers
acords i decisions per començar a consensuar les línies bàsiques
del projecte (tipus
de serveis, reglamentació, activitats, equip de professionals,
espais...) amb el Director del centre i la Pedagoga i tècnica en
discapacitats.
A
partir de l'estudi de les dades recollides i les consultes
realitzades a partir de la documentació relacionada varem procedir a
acordar el tipus de servei necessari per l'elaboració del disseny
de la proposta.
Així
doncs férem reunions per la valoració de dades, l'estudi
de normativa, altres experiències i consultes bibliogràfiques
de la documentació relacionada amb la temàtica a tractar.
FASE
3 (5a, 6a, 7a, 8a i 9a sessió)
Per
l'elaboració del disseny de la proposta, durant les sessions de la
fase 3, vaig desenvolupar el treball tant individual com amb el
Director del centre, la pedagoga
i tècnica en discapacitats per
tenir en compte:
-Elaboració
de l'esborrany amb les dades de la proposta
-Definició
dels objectius
-Descripció
de la justificació i filosofia de l'àmbit d'actuació
-Definició
el marc normatiu
-Disseny
del servei a desenvolupar
-Planificació
de l'organització de la intervenció, del centre i dels elements
bàsics integrants del projecte (els aspectes pedagògics).
En
l'esborrany amb la proposta quedaren definides les característiques
del projecte tenint en compte la situació real del context i del
centre a partir de les dades recollides i consultades.
L'esborrany
ha d'esdevenir posteriorment en el document definitiu que ha de
recollir la memòria de la proposta de l'assessorament en el “disseny
del servei de tallers i teràpia ocupacional adreçat a usuaris amb
discapacitat intel·lectual del centre de dia”.
Durant
aquesta fase, el projecte va passar a dir-se “disseny
del projecte del servei de centre ocupacional”
per ajustar-ho millor als serveis que s'ofereixen des del Centre
d'Estades Diürnes que fins el moment només n'hi ha un que és el
servei de Centre de Dia.
Les
tècniques utilitzades han estat les entrevistes
i converses, consultes bibliogràfiques, diari de pràctiques,
recopilació de documentació, consulta de projectes similars i la
redacció del document amb la posada en comú amb director i
pedagoga.
FASE
4 (10a sessió)
Durant
aquesta fase vaig aprofundir
en el coneixement
sobre els futurs usuaris,
els requisits, tipologia de places i usuaris potencials que s'han de
poder beneficiar del servei per poder establir
les condicions que havia de reunir el servei, així com
l'organització de les activitats.
Revisant
el tema amb el Director del centre i la pedagoga i tècnica en
discapacitats, vaig haver de preveure
canvis en l'organització de les activitats
pel fet que no seria possible fer grups homogenis pel tipus de
discapacitat, sinó que el més probable és que es doni un
petit grup d'usuaris una gran diversitat en quant a la tipologia de
la discapacitat dels participants (això
s'explica pel fet de ser una població relativament petita).
Consulta
de documentació i dades reals sobre la població amb discapacitat
intel·lectual del municipi, així com també dels recursos que
actualment s'ofereixen per aquest col·lectiu.
La
previsió era de dues sessions per aquesta fase, que finalment va
quedar resolta en una única sessió.
FASE
5 (11a i 12a sessió)
Ens
adonem que el Centre d'Estades Diürnes té un reglament
que només inclou el servei de Centre de Dia i acordem
que en previsió a que el projecte que s'elaborarà pugui ser portat
a la pràctica, val la pena tenir contemplat també el
servei de centre ocupacional.
Per això es dedica una sessió a la modificació del reglament
de règim intern del Centre d'Estades Diürnes perquè quedi inclòs
el servei de centre ocupacional.
En
la segona sessió de la fase, es procedeix a l'avaluació del
projecte proposat per valorar si l'esborrany del projecte final
s'ajusta a la idea consensuada inicialment amb l'equip i suposa
també:
-Valorar
la aplicabilitat del projecte (si resulta molt probable la seva
aplicació, dubtosa o gens probable)
-Detectar
les mancances del projecte i redefinir les possibles modificacions si
són necessàries
-Conèixer
l'opinió de la resta de professionals del centre (Treballadora
social, Fisioterapeuta, Infermera i Monitors de tallers).
A
través d'entrevistes i reunions queda recollida la informació per
conèixer les opinions i el nivell d'acceptació del projecte davant
la possibilitat d'un servei de les característiques proposades.
Finalment
fem la posada en comú amb Director i la pedagoga per ajustar temes
d'espais, activitats, horaris, torns, etc.
Resumint...
De
manera resumida exposo la proposta del disseny del servei amb els
objectius generals del servei que el centre pretén
desenvolupar:
- Fomentar l'ocupació terapèutica per promoure l'adquisició i manteniment de les habilitats manipulatives i cognitives, mitjançant activitats i tallers ocupacionals que responguin a les necessitats potencials dels usuaris.
- Millorar aspectes personals i socials, treballant habilitats de millora i manteniment de l'autonomia personal i social mitjançant l'atenció psicosocial, formació cultural, activitats d'oci i temps lliure, psicomotricitat, etc.
Dels
objectius descrits, se'n desprèn un servei amb activitats
consistents en: realització d'accions d'ocupació terapèutica
(manualitats, artesania, jardineria i hort, etc.), assistencials,
rehabilitadores i d'estimulació cognitiva, culturals i socials.
Es
proposa l'activitat ocupacional,
com el conjunt d'activitats, tasques o accions que són realitzades
per persones amb discapacitat intel·lectual, d'acord amb les seves
condicions individuals, amb l'orientació dels professionals del
centre i que (sense participar en la dinàmica del mercat econòmic)
poden estar encaminades a l'obtenció d'objectes i productes.
La
realització de la proposta del disseny del servei o memòria final
del Pràcticum II constarà de:
- Justificació
- Context de l'àmbit d'intervenció (marc teòric, marc legal, usuaris)
- Objectius
- Disseny del servei de teràpia ocupacional que ha d'incloure:
-Model
i estil d'intervenció, metodologia, avaluació del servei, etc.
-Organització
del centre (reglament de règim intern, horaris, recursos humans
i materials, equip de professionals i funcions, etc.)
-Bibliografia
El
resultat final del treball ha d'esdevenir en un document on quedi
recollit el disseny DEL SERVEI DEL CENTRE OCUPACIONAL DEL CENTRE
D'ESTADES DIÜRNES DE FORMENTERA.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada