15 de desembre del 2014

LES MEVES PRÀCTIQUES: DIA A DIA
Conclusions finals

En la meva darrera intervenció vull expressar en primer lloc el meu agraïment a tot el personal del Centre d'Estades Diürnes de Formentera perquè m'han ajudat moltíssim i amb molt bona predisposició en la proposta i el projecte que vaig proposar en l'àmbit de les persones amb discapacitat.
Ha estat realment interessant veure com, tot i l'encara curta trajectòria d'un centre de titularitat pública (el centre va obrir fa 3 anys), el treball d'un bon equip interdisciplinar dóna com a resultat una alta qualitat del servei que actualment es porta a terme tant amb la gent gran com amb les persones amb discapacitat per a les que està pensat el projecte en el que he treballat.
Penso que el plantejament inicial proposat pel meu tutor de pràctiques ha estat molt útil per entendre, a partir de la contextualització del lloc de treball en l'àmbit de la gent gran i persones amb discapacitat en un centre d'estades diürnes, quines són les funcions del psicopedagog. Aquest plantejament m'ha permès participar de manera activa en una de les tasques també encomanades a la figura del psicopedagog com és l'assessorament en en disseny de projectes educatius en el mon de l'educació no formal.
Per altra banda, vull destacar que tot i que el projecte ha estat treballat des d'una vessant principalment teòrica, l'interès rau en l'alta possibilitat que aquest sigui portat a la pràctica, per això ha estat elaborat tenint molt en compte la realitat de l'illa, les possibilitats que ofereix el centre tant en quant a espais, com al personal i els recursos.
El fet d'haver realitzat el pràcticum I en el mateix centre, m'ha permès tenir el coneixement previ i proposar una intervenció en la línia del que ja es fa (a nivell organitzatiu), però adaptat a les necessitats de les persones amb discapacitat intel·lectual, que habitualment són d'edats menors. D'aquesta manera he pogut participar i col·laborar en el disseny d'un servei amb alta probabilitat de ser implementat (activitats del centre relacionades amb intervenció psicosocial) amb l'objectiu de potenciar l'autonomia personal i el coneixement de les pròpies capacitats i dificultats (siguin cognitives i/o funcionals) dels usuaris per plantejar intervencions que afavoreixin el desenvolupament i/o la recuperació d'hàbits, habilitats i competències necessàries per la vida diària.
La psicopedagogia i el psicopedagog poden ajudar en el procés d'ajustament i adaptació de les persones amb discapacitat a les seves necessitats, a les seves capacitats i habilitats de manera que puguin sentir que formen part de la societat, de manera activa.

La presència del psicopedagog a les institucions on s'ofereixen serveis a la gent gran i persones amb discapacitat és relativament recent, però a poc a poc es va introduint en el món de l'educació no formal, per exemple, per aportar coneixements des del camp del lleure, des del camp de l'estimulació cognitiva per potenciar les capacitats que es mantenen i treballar amb aquelles que minven, per promoure programes d'aprenentatge, etc., aportant estratègies perquè les persones puguin gaudir d'una bona qualitat de vida.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada