LES
MEVES PRÀCTIQUES: DIA A DIA
Conclusions
finals
En
la meva darrera intervenció vull expressar en primer lloc el meu
agraïment a tot el personal del Centre d'Estades Diürnes de
Formentera perquè m'han ajudat moltíssim i amb molt bona
predisposició en la proposta i el projecte que vaig proposar en
l'àmbit de les persones amb discapacitat.
Ha
estat realment interessant veure com, tot i l'encara curta
trajectòria d'un centre de titularitat pública (el centre va obrir
fa 3 anys), el treball d'un bon equip interdisciplinar dóna com a
resultat una alta qualitat del servei que actualment es porta a terme
tant amb la gent gran com amb les persones amb discapacitat per a les
que està pensat el projecte en el que he treballat.
Penso
que el plantejament inicial proposat pel meu tutor de pràctiques ha
estat molt útil per entendre, a partir de la contextualització del
lloc de treball en l'àmbit de la gent gran i persones amb
discapacitat en un centre d'estades diürnes, quines són les
funcions del psicopedagog. Aquest plantejament m'ha permès
participar de manera activa en una de les tasques també
encomanades a la figura del psicopedagog com és l'assessorament en
en disseny de projectes educatius en el mon de l'educació no formal.
Per
altra banda, vull destacar que tot i que el projecte ha estat
treballat des d'una vessant principalment teòrica, l'interès rau en
l'alta possibilitat que aquest sigui portat a la pràctica, per això
ha estat elaborat tenint molt en compte la realitat de l'illa, les
possibilitats que ofereix el centre tant en quant a espais, com al
personal i els recursos.
El
fet d'haver realitzat el pràcticum I en el mateix centre, m'ha
permès tenir el coneixement previ i proposar una intervenció en la
línia del que ja es fa (a nivell organitzatiu), però adaptat a les
necessitats de les persones amb discapacitat intel·lectual, que
habitualment són d'edats menors. D'aquesta
manera he pogut participar i col·laborar en el
disseny
d'un servei amb alta probabilitat de ser implementat (activitats
del centre relacionades amb intervenció psicosocial) amb
l'objectiu de potenciar l'autonomia personal i el coneixement de les
pròpies capacitats i dificultats (siguin
cognitives i/o funcionals) dels
usuaris per plantejar
intervencions que afavoreixin el desenvolupament i/o la recuperació
d'hàbits, habilitats i competències necessàries per la vida
diària.
La
psicopedagogia i el psicopedagog poden ajudar en el procés
d'ajustament i adaptació de les persones amb discapacitat
a
les seves necessitats, a les seves capacitats i habilitats de manera
que puguin sentir que formen
part de la societat,
de manera activa.
La
presència del psicopedagog
a les institucions on
s'ofereixen serveis a la gent gran i persones amb discapacitat és
relativament recent, però a poc a poc es va introduint en el món de
l'educació no formal, per exemple, per aportar
coneixements des del camp del lleure, des del camp de l'estimulació
cognitiva per potenciar les capacitats que es mantenen i treballar
amb aquelles que minven, per promoure programes d'aprenentatge, etc.,
aportant estratègies perquè les persones puguin gaudir d'una bona
qualitat de vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada